regionale promotie

Het is tegenwoordig heel makkelijk om te verdwijnen in de chaos van reclame-uitingen. Hoe zorg je nu dat jij opvalt tussen al je concurrenten? Hoe kun je jezelf regionaal profileren? En dan bij voorkeur met een minimale investering? In dit artikel belichten we de voordelen van regionale promotie.

Lokale SEO

Als je een website hebt, dan zul je ongetwijfeld al aandacht besteden aan zoekmachine optimalisatie (SEO). Dat moet ook wel, want als je dat niet doet komt jouw website nooit op de eerste pagina van de zoekresultaten in Google terecht. Veel bedrijven hanteren echter een zeer brede SEO-strategie. Deze richt zich vaak op een landelijke of misschien zelfs internationale doelgroep. Daar is in principe niets mis mee, maar het is belangrijk om daarnaast ook aandacht te besteden aan lokale SEO.

Om een voorbeeld te geven: stel, je hebt een loodgietersbedrijf in Amsterdam. Je richt je dan waarschijnlijk al op keywords zoals ‘loodgieter,’ ‘loodgietersbedrijf,’ ‘loodgieterswerk,’ en ‘erkende loodgieter.’ Het probleem met dit soort keywords is dat het hoogconcurrerende keywords zijn; vrijwel elk loodgietersbedrijf in Nederland probeert op deze termen te scoren, en dat maakt het heel lastig om bovenaan in de zoekresultaten te komen. Wanneer je lokale SEO toepast, dan richt je je op jouw werkgebied. Je richt je dan op keywords als ‘loodgieter Amsterdam,’ ‘loodgietersbedrijf in Amsterdam,’ of ‘loodgieter Noord-Holland.’

Voordelen Lokale SEO

Regionale promotie met lokale SEO biedt een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van offline promotie en SEO met algemene short tail keywords. Ten eerste scoor je hoger in de zoekresultaten. Wanneer je keywords gericht zijn op een bepaalde plaats of regio, heb je aanzienlijk minder concurrentie dan wanneer je je uitsluitend zou richten op algemenere zoektermen. Het toepassen van regionale promotie middels lokale SEO zal dan ook vrijwel zeker leiden tot een hogere score in de zoekresultaten. Uit onderzoek blijkt tevens dat mensen die op dergelijke long tail keywords zoeken, de oriënterende fase al voorbij zijn. Zij zoeken gericht naar een bedrijf in een bepaalde regio. Je hebt met dit soort keywords dus ook meer kans dat deze mensen daadwerkelijk contact met je zullen opnemen.

Daarbij kun je dankzij tools zoals Google Analytics kun je zeer nauwkeurig de resultaten van je marketingcampagnes monitoren. Dit in tegenstelling tot offline promotie, waar je in de meeste gevallen alleen maar kunt raden naar het effect van je campagne.

Nadelen regionale promotie

Het nadeel van regionale promotie met lokale SEO is dat het een doorlopend proces is; je moet er constant mee bezig zijn, en geregeld nieuwe landingspagina’s en content publiceren om je goede ranking in de zoekmachines te behouden. Dat kan op den duur behoorlijk wat geld kosten. Om deze kosten te drukken kun je ook kiezen voor regionale promotie. We hebben het dan over een vermelding van je bedrijf in online directories, waarbij bedrijven gerangschikt worden per branche en per regio. Dit helpt mensen om het bedrijf te vinden dat ze zoeken, in de juiste regio.

De voordelen van regionale promotie middels online directories

  • Je bent minder geld kwijt aan marketing.
    Regionale promotie middels online directories is één van de goedkoopste manieren om je bedrijf te promoten. Sterker nog, bij de meeste online directories kun je gewoon gratis een vermelding krijgen!
  • Het kost je nauwelijks tijd of moeite.
    Het enige dat je hoeft te doen is je bedrijf aanmelden en een enthousiaste beschrijving van je bedrijf opgeven. In tegenstelling tot bij lokale SEO hoef je niet constant bezig te zijn met het schrijven van nieuwe landingspagina’s en website content.
  • Het is efficiënt.
    Regionale promotie is zeer efficiënt. Je profiteert van zeer goede resultaten en je kunt je uitgaven aan online marketing (SEO, linkbuilding) en offline promotie tot een minimum beperken.
  • Je doelgebied is eenvoudig uit te breiden.
    Wanneer je bedrijf groeit, is het niet meer dan logisch dat je werkgebied ook groter wordt. Je zult dan waarschijnlijk uitbreiden naar nabijgelegen steden of regio’s. Hier is met regionale promotie heel makkelijk op in te spelen.

Kortom, wanneer je met je bedrijf meer mensen uit je eigen regio wil trekken, is regionale promotie een onmisbaar onderdeel van je marketingstrategie!

Share this entry